Dôvodom, prečo som sa ako stredoškolskú odbornú činnosť rozhodol robiť model lokomotívy 751 208 býv. ozn. T 478 1208 bol ten, aby sa laická verejnosť oboznámila s tým, že aj železnice významne prispievajú k fungovaniu drevárskeho priemyslu. Súčasne vám predvediem, ako vznikajú modelové lokomotívy.
Celý postup stavby modelu motorovej lokomotívy T 478 1208 je v dokumente soc.pdf
Už oddávna ľudia stavali úzkorozchodné železnice, aby dostali drevo z hôr. V súčasnosti tieto úzkorozchodné železnice existujú už iba v skanzenoch. Vymenila ich ťažká technika modernej doby. Je diskutabilné, či je táto doprava výhodnejšia a ekologickejšia. Ale ako môžeme vidieť, aj v tejto dobe je vlakov voziacich drevo stále dosť. Či už sú to vlaky manipulačné alebo dlhé vlakové zostavy, ktoré smerujú do veľkých nábytkárskych závodov, či závodov na spracovanie celulózy.
Na ťahanie takýchto ťažkých vlakov sa vyvinuli lokomotívy, ktorých ťažná sila presahuje hodnotu 2OO kN. Jednou z takých je aj lokomotíva T 478 1208 prezývaná aj ako ,,bardotka“, alebo „zamračená“. Ja som skonštruoval lokomotívu s takým istým číslom, ako sa nachádza v prievidzskom rušňovom depe a je využívaná aj v Topoľčanoch vo vlečke.
Model tejto lokomotívy je takmer presnou kópiou skutočnej. Je zmenšená v mierke 1:87. Jej stavba zabrala približne štyri mesiace. Vzhľadom na to, že na Slovensku sa nachádza veľmi málo predajní a výrobcov modelových doplnkov, veľa dielov som si musel vyrobiť z alternatívneho materiálu alebo objednať od svetových výrobcov. Je škoda, že železničné modelárstvo v poslednej dobe upadlo, ale stále sa nájde dosť fanúšikov tejto voľnočasovej aktivity.
Opracovať, nastriekať, elektrifikácia a nakoniec patina – takto znie stručný a zjednodušený postup práce na celom diele
Lokomotíva, ktorú som skonštruoval, spĺňa všetky základné parametre, no nachádza sa na nej aj niekoľko detailov, ktoré nespĺňajú všetky požiadavky, ako sú masky podvozkov, provizórne kardany a pluhy rušňa, ktoré sa mi pri neopatrnej manipulácií zlomili. Tie budú musieť byť vyrobené nanovo. Táto lokomotíva je pre analógové riadenie plne funkčná aj s osvetlením. Aby mohla fungovať aj na digitál, potrebujem ešte spomínaný lokodekodér.
Budúcnosť tohto modelu je veľmi pestrá. Po malých úpravách ju čakajú rôzne výstavy, ale hlavne septembrové majstrovstvá v železničnom modelárstve, ktoré sa budú konať v Žiline. Minulý rok som na nich získal druhé miesto za model výseku šírej trate.Niektorí ľudia hovoria, že železničné modelárstvo je detská zábavka, ale myslím, že som vás presvedčil o opaku.
Použitá literatúra:
- Atlas železničných vozidiel
- www.vlaky.net
Autor: Martin Šimkovič
Place your comment