O tomto stretnutí sme sa bavili už minulý rok na Festivale železnice v Budapešti. Maďarskí kolegovia modelári nás upozorňovali, že hala, v ktorej sa konalo stretnutie “ľahne popolom” – skrátka bude zbúraná a na jej mieste by malo vyrásť nákupné centrum. Ako alternatíva sa malo uskutočniť stretnutie v Pecsi.
Celú gesciu nad organizáciou tohto stretnutia za slovenskú stranu si vzal na plecia náš slovensko – maďarský diplomat JKI z BA. Ako obvykle nás začal uháňať hneď na jar, i keď akcia sa mala konať až v septembri. Museli sme vyplniť prísľub organizátorovi, že podporíme výstavu v Pecsi našou účasťou s modulmi. Tu niekde sa celá komunikácia s maďarskou stranou “zasekla”. Diplomat JKI bol bezradný- maďarská strana akoby sa pod zem prepadla. Totálne informačné embargo. Čas plynul, leto sa pomaly blížilo ku koncu a my sme stále nič podrobnejšie nevedeli. Počet modulov, ubytovanie a podobné logistické chuťovky.
Miloš a Beliš študujú mapu, potom nastavili GPS súradnice do Pécsu – všetko bolo super, trafili sme krásne na výstavisko, potom večer na hotel Laterum – ráno späť na výstavisko, tam sme poznali cestu úplne naspamäť. Ale od tohto dňa sme sa každý večer vracali na hotel inou cestou “Žeby sme nedobrovoľne spoznávali nočné ulice Pécsu?!”. 🙂
Hlava nás ale bolela z transportu, lepšie povedané koľko modulov bude treba a čím ich tam vlastne dopraviť. Situácia bola až do posledných chvíľ skoro beznádejná. Potom ako lastovička na konci leta sa zjavil layout a na ňom naša – slovenská časť. Potešiteľná pre nás bola dĺžka trate. V podstate jedna stanica, traťové moduly, skryťák – točňu zabezpečili, ako už sa stalo zvykom, kolegovia z MK Košice .
Tento layout sa trochu líši od skutočného na ktorom sme jazdili. Tvar ostal v podstate ten istý, len niektoré stanice sa zmenili.
Na poslednú chvíľu sa hustá hmla okolo prepravy modulov rozplynula a zasvietilo slnko. Michal Š. sa rozhodol, že prispôsobí prívesný vozík tak, aby sme do neho naskladali všetko potrebné pre pobyt našej výpravy v zahraničí. Nakoniec sa nám podarilo všetko potrebné naskladať do oboch transportných vozidiel a prívesu a vyraziť na 400 km dlhú cestu do maďarského Pecsu.
V Šahách, pred hranicami sme si dopriali malú zastávku aj na preskupenie posádok z dôvodu nadmerného zaťaženia vozidla W Pasat. Ach tá spotrebááá… Drvivá väčšina posádky nad 90 kg sa následne premiestnila do druhého auta. 🙂
Do Pécsu sme dorazili tesne pred súmrakom. Dali si rýchlu večeru a stihli povykladať všetky moduly a kufríky z vozíka. Uložili sme ich približne na miesto, kade bude viesť naša vetva trate. Obrovskej českej výprave v zložení Láďa Merek sme pomohli vyložiť spoločne s maďarsky hovoriacou domácou zostavou Starú Paku a premiestniť na miesto postavenia podľa plánu. Následne nás vypoklonkovali z výstaviska a doviedli do spomínaného ubytovacieho zariadenia
Ráno začalo výdatnými raňajkami, presunutím na výstavisko a skladaním koľajiska podľa pozmeneného layoutu. Ako tradične v závislosti na menší počet modulov sme mali našu trať postavenú behom dvoch hodín. Jožkovia sa potom pustili do elektrifikácie a my s Robom sme začali vykladať koľajové a cestné vozidlá. To bol znak, že všetko funguje a môžeme sa začať hrať.
Nebudeme sa ďalej rozpisovať o tom ako bolo perfektne a čo všetko sa tam dalo vidieť. lebo pekne spracované reportáže a články si môžete prečítať na týchto stránkach:
—-
A teraz sa už venujme samotnému stretnutiu a prevádzke koľajiska prostredníctvom fotoreportáže s pohľadom našich objektívov.
Jozef už prideľuje adresy a maďarskí kolegovia vpravo tvoria grafikon
Láďa predstavuje vozy na jazdenie a naši už skladajú súpravy.
V Starej Pake sa to začína zaplňovať, no chýba tu ešte maďarská časť obsluhy.
Čo zastávka alebo stanica, to stručný popis na oboznámenie sa “ale len pre domácich”.
To je Maďarsko – kukurica, slnečnica a samozrejme kombajny.
Parná lokomotíva u nás známa pod číslom 344
Sergej prechádza popri zvalenom strome
Pohľad zvrchu na prácu hasičov a riadenie premávky políciou
—-
Maďarské lokomotívy odstavené na vedľajších koľajach pripravené na posun.
Sergeje v maďarských farbách v Jozefove.
—-
Na vyplnenie voľných miest v grafikone (na Slovenskej vetve koľajiska), sme postavili na trať aj ICE
Nastupujúci Za kasárňou boli asi zaskočení rýchlovlakom
Vlak sa rúti cez Jozefov a Róbertovo do skryťáku
Jozefov sme pravidelne vyťažovali Mn a mimoriadnymi vlakmi
T 478101 s mimoriadnym nákladným vlakom do Starej Paky
754 036 s Os čaká na odchod
T 435 ako záloha v Jozefove
754 ČD ako zrýchlený Os
Rýchlik vychádza z tunela a pokračuje do Róbertova
Zaostrené na 754 036
Historický Os v smere do Jozefova
431 026 pózuje nad priepusťou
Pohľad do skryťáku
Stará Paka už bez súprav – koľajisko sa pomaly rozoberá.
Spoločné foto aktérov česko-slovensko-maďarského stretnutia.
My tiež balíme a hajde domov.
—-
To je záver super akcie na ktorú sa bude dlho spomínať. Zároveň vyslovujeme poďakovanie organizátorom za príjemne strávené dni a pohostinnosť, ktorou sme boli zahrnutí počas celého podujatia.
A kto tam nebol môže banovať a slintať !!!
foto: Miloš Chlpek, Martin Šimkovič 🙂
Dík, že si to dopísal, zabudol som !!!