Pôvodná myšlienka vznikla už dávnejšie. Konkrétnejšie rozmery tento projekt dostal v roku 2007 keď sme podali na Trenčiansku nadáciu projekt s názvom „ Model železničnej stanice Prievidza v mierke 1: 87 „. Donorom grantového programu bola spoločnosť Porfix a.s. a bol vypísaný pre náš región hornej Nitry.
Ako to už býva práce na projekte bolo neúrekom a preto bolo potrebné práce na ňom rozdeliť. Na webovej stránke donora projektu bol k stiahnutiu formulár aj s propozíciami a štruktúrou projektu . Pustili sme sa do niečoho, o čom nik z nás do vtedy ani netušil.
Prvé stretnutie s p.Petrincom a zhromažďovanie podkladov potrebných na stavbu depa.
Spracovali sme podklady, ktoré vyžadovala štrukturálna stránka projektu a snáď najpracnejšou časťou bol presný rozpočet. Kto z vás staval niekedy model stanice / je jedno akej / si vie predstaviť na čo všetko sme museli myslieť pri zostavení rozpočtu. Výslednou sumou sme boli zaskočení aj my.
Situačný plán depa v Prievidzi.
Projekt sme podali v termíne a už ostávalo iba čakať a veriť. Koncom leta sme sa dozvedeli výsledok – zamietnuté .Bližšie odôvodnenie znelo príliš veľké finančné nároky. Nadácia chcela podporiť čo najviac drobných projektov a nie jeden , dva veľké. Poučenie pre nás. Zasadla klubová rada a rozhodla , že projekt o rok podáme znova.
Na ďalší rok sa však trocha upravili podmienky získania grantov. Bolo treba nájsť zamestnaca spoločnosti donora projektu a toho presvedčiť aby za náš projekt loboval , a maximálna suma na jeden projekt bola stanovená na 20 000 SKK / áno – ešte stále sa u nás platilo korunami / . Tak toto bola neriešiteľná záležitosť a tak sme to vzdali bez boja. Projekt sa odložil do najspodnejšieho šuplíka a život klubu sa poberal ďalej svojou cestou až….
Rasťo s Adamom pri zakreslovaní rozmiestnenia budov a koľají.
Na 6. stretnutí modulov v Bojniciach 2009 prišla za nami mama jedného z našich juniorov , teda detí, ktoré navštevujú náš krúžok železničných modelárov a takto začala. Že jej syn o ničom inom doma nehovorí, len o vlakoch a veciach s tým spojenými, a že jej zamestnávateľ spoločnosť Siemens a.s. vypísal podobný grantový program pre mládež.
Uchytanie koľají a rozvody elektrických káblov sme nechali na odborníkov Maťa a Adama.
No poviem za seba , moc chuti ísť do toho som nemal hlavne po predchádzajúcich skúsenostiach. Ale mali sme v hre jednu veľkú devízu …. a to zanieteného lobistu, čo bola podmienka – mamu , ktorá nám chcela pomôcť získať grant. Po predchádzajúcich skúsenostiach sme projekt rozdelili na časti, aby nebol tak finančné náročný. Začali sme depom.
Už vyrezané diely rotundy, to bola fuška aj pre nás skúsenejších.
Vyselektovať z rozpočtu materiál, preveriť dva roky staré ceny a tak ďalej a hlavne na nič nezabudnúť. Poskytnutá suma mala byť 666 €. Tá sa však na poslednú chvíľu zmenila na 333 € – vraj dôvodom je kríza. Opäť dilema – pustiť sa do stavby, alebo nie. Podmienkou finančného rozpočtu bolo uviesť aj vlastné zdroje financovania a tieto boli už realizované –to znamená, že už sme mali objednaný materiál /koľaje, výmeny, spojky, točňu …../.
Pomaličky projekt dostáva aké také tvary.
Tak sme rozhodli že do toho ideme. Nevedeli sme sa dočkať termínu, kedy mali byť zverejnené výsledky. Zvoní mobil a Rasťova mama hlási: PROJEKT PREŠIEL – HURÁ ide sa do toho.
Koľajové lôžko je vysypané, nosníky strechy hotové, už len napojiť osvetlenie budovy.
V piatok v klube krátka porada, rozdelenie úloh – kto bude mať čo vo svojej réžii a hor sa do stavby. Najviac nadšené z tejto situácie boli deti, ktoré tento projekt mali relizovať. No menej už my dospelí, ktorí sme museli zabezpečiť veľa vecí aby sa mohlo nepretržite pracovať. Problémy sme mali hlavne s dodávkami jednotlivých materiálov, okrídlená odpoveď snáď všetkých obchodníkov bola „ je kríza musíte čakať “. Ale problém bol v tom, že v zmluve o poskytnutom grante bol záverečný termín 31.12.2009 a ten mi robil najväčšie vrásky na čele. Potom prišla chrípková epidémia a nakoniec sme museli nadáciu v Bratislave požiadať o predĺženie termínu ukončenia prác na 30.4.2010. Deti – Jaro, Vlado, Gusto, Roman, Rasťo, Adam, Dano, Peter, Michal, Matej odviedli poriadny kus roboty.
Peťo a predseda v zápale práce, osádzajú betónový plot – je to piplačka.
Prešli snáď všetkými prácami, ktoré model depa vyžadoval. Začali s projektovaním – stanovením rozmerov modulov spolu s Milošom, ktorý bol vedúci realizačného tímu a velil celej „detskej“ armáde modelárov a riadil tak práce na celom projekte.
Blížime sa k finále – dopĺňame interiér depa ako nosníkový žeriav , pracovné stoly a skrine.
Zostavením modulov, kde sa vyžadovala veľká presnosť, nakoľko tieto boli trojuholníkového tvaru a bolo treba dodržať správnu geometriu. Umiestnenie točne spolu s budovou rotundy tak, aby koľaj, ktorou sa depo pripojí ku stanici mala predpísaný uhol. Proporcionálne rozmiestnenie všetkých objektov vzhľadom na skutočnosť.
Konečne zakrývame rotundu, ešte strechu streknúť šedou a bude sa podobať skutočnej zo 70tych rokov.
Práce na budovách, zapojenie elektrických rozvodov, výrobu najmenších detailov potrebných na dotvorenie celkového reálneho vzhľadu modelu depa – drvenie skutočného uhlia a jeho preosievanie na potrebnú frakciu do zásobníkov, preosievanie štrku potrebného na zaštrkovanie koľají a posyp skoro celého areálu depa, lepenie kríkov, vegetácie, plotov, buriny v chodníkoch, maľovanie a osádzanie figúrok postáv, výroba dláždeného povrchu , vystrihovanie a lepenie častí dekoráciíí budov výroba krovu, strechy rotundy, osvetlenia do nej, výrobu lámp a takto by som mohol pokračovať ešte dlho.
Adam s Vladom dolaďujú posledné chybičky, ešte pár detailov a je to OK.
Tak cez toto všetko preskočili naši mladí modelári pri stavbe modelu depa Prievidza. Videli tak celý postup pri výrobe takéhoto modelu a aj s logistikou – aby práce neviazli, aj keď niekedy uviazli, ako som už predtým spomínal nie našou vinou.
Spoločné foto – už môžeme, 99,9%je hotových.
Zvládli práce, ku ktorým sa ani doma nedostali, naučili sa merať s posuvnými meradlami, merať eletrické veličiny prúd,napätie, odpor, ale hlavne odviesť svoju časť spoločnej práce čo najlepšie, aby celkový výsledok stál za to. A to sa myslím podarilo.
– – –
Jednou z podmienok grantu bolo aj verejné predstavenie Projektu. To sme naplánovali na 7.stretnutí modulov v Bojniciach 5. – 9. 5. 2010. Náš deň „D“ bol stanovený na 6.5.2010 na 15:00 hod.
Pozvaní boli zástupcovia samospráv Bojníc, Prievidze, Novák, zástupcovia Železničných spoločností, sponzori „Projektu“ a triedni učitelia našich mladých modelárov a samozrejme tí, čo sa podieľali na vzniku tohto nádherného modelu. Pozvaných hostí privítal a zároveň aj predstavil predseda ZTŚĆ v Bojniciach ing. Anton Chlpek.
Po ňom nasledoval stručný prierez históriou depa, ktorý predniesol náš kolega p. Jozef Petrinec .
Poukázal na jednotlivé etapy budovania depa, ale aj jeho osud cez 2.sv.vojnu, jeho obnovu a využívanie až po súčasnosť. Nezabudol pripomenúť, že budova rotundy prievidzského depa bola vyhlásená z podnetu členov Klubu železničných modelárov (KŽM) pri ZTŠČ Bojnice za národnú technickú pamiatku (2004).
Krátky prierez o stavbe modelu som potom predniesol ja aj s poďakovaním sponzorom, ale aj aktérom a podporovateľom tejto aktivity.
Potom nasledoval raut súbežne s ochutnávkou vín a neformálnymi rozhovormi medzi jednotlivými účastníkmi. V depe boli poodstavované modely parných lokomotív, motorových vozňov, ktoré počas minulých rokov zabezpečovali prevádzku po tratiach hornej Nitry.
V pozadí boli pripravené panely s fotografiami a písomnými faktami z jednotlivých etáp vývoja a tak pozvaní hostia mali jedinečnú možnosť porovnať dávno minulú realitu s modelom ktorý bol pred nimi.
Depo bolo počas celého 7.stretnutia vystavené v kongresovej sále aj s dobovými lokomotívami, ktoré sa predvádzali na točni. Podľa reakcií návštevníkov stretnutia sa im model veľmi páčil a nemohli od neho odtrhnúť svoje ratolesti, ktoré išli na toľkom množstve parných lokomotív oči nechať. A pre tých z Vás , ktorí ste sa na stretnutie nedostali pár fotografií z modelu prievidzského depa aby ste vedeli o čom celý tento článok bol.
Maroš.
Pani,klobuk dole,krasna robota
ja neviem, ale ak to spravíte, ná kam to rozložíte, šak to bude veliké???????, a čo zbytok sveta????ps-ak by Vám trebalo zväčšiť kulturák, som ochotný na týždeň prísť murovať:-)
Chlapci, ďakujeme za pochvalu, ale ako hovorí Gabo “rozprávka” (pekné prirovnanie) má pokračovanie v podobe celej stanice. A to bude beh na trochu dlhšiu trať. Mládež v klube sa už konečne niečo naučila, tak nech sa ukáže čo je v nej !!!
Je to ako u rozprávok, kde dobro nakoniec zvíťazí nad zlom. Navyše táto bola výslovne železničná. Teší ma, že dorast i v dnešnej dobe /prešpikovanej všelijakými technickými novinkami/ si našiel cestu aj k železničnému modelárstvu. 🙂
A výsledok sa dostavil v podobe nádherného modelu.
Chlapi, klobuk dole. Prajem, aby ste postupne dostavali celu stanicu.
GaborM